مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به ضرورت توجه به کیفیت پایان نامه های دانشجویان تحصیلات تکمیلی، لزوم بازنگری و بازبینی فرآیندهای زمان بر حوزه پژوهش دانشجویان تحصیلات تکمیلی اعم از فرآیند تصویب پروپوزال و ضرورت تشویق و هدایت دانشجویان به سمت اجرای پایان نامه های کاربردی و موردنیاز جامعه تاکید کرد.
دکتر عباس حیدری در نشست تخصصی "چالش های مرتبط با پایان نامه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه؛ ضرورت ارتقای کیفیت" که به مناسبت گرامیداشت هفته آموزش و جشنواره شهید مطهری برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اهمیت پژوهش و با عنایت به رشد روز افزون تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی و تغییرات رویکردهای حوزه آموزش، توجه به ابعاد کمی و کیفی پژوهش دانشجویان و تغییر فرآیندهای حوزه برای جلوگیری از افت کیفیت پایان نامه ها امری ضروری است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود:به عنوان مثال در سال های قبل، تربیت دانشجوی تحصیلات تکمیلی بیشتر به عنوان یک مدرس یا محقق حرفه ای مدنظر دانشگاه ها بود، اما امروز تربیت یک فرد حرفه ای و متخصص در حوزه مربوطه بیشتر مورد تاکید قرار گرفته است، لذا لازم است، رویکردها و فرآیندهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه مبتنی بر انتظارات، اهداف، ماهیت و رسالت هر مقطع تحصیلی در حوزه علوم پایه و بالینی بازنگری و اصلاح شود و تفاوت های ساختاری دوره های تحصیلی در الگوهای آموزشی مدنظر قرار گیرد.
مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین تقویت تعاملات بین حوزه های ذیربط آموزشی و پژوهش و فناوری دانشگاه را به عنوان یکی از راهبردهای مهم در جهت اصلاح، تسهیل و تسریع در انجام فرآیندهای اجرایی حوزه آموزشی و پژوهشی دانشجویان عنوان کرد.
دکتر حیدری تصریح کرد: در دانشگاه علوم پزشکی مشهد حدود ٢٨۰۰ دانشجوی تحصیلات تکمیلی در حال تحصیل هستند که قادر هستند با انجام پایان نامه های کاربردی و محصول محور در راستای تولید علم و رفع مشکلات و نیازهای برآمده از جامعه گام های اساسی بردارند، لذا لازم است این مفهوم که پژوهش ابزاری برای هدف اصلی یعنی تولید و توسعه علم و دانش بشر است مورد توجه جدی دانشگاه قرار گیرد و تلاش شود تا دانشجوی تحصیلات تکمیلی در مرحله پژوهشی، ضمن یادگیری مفاهیم تئوری پژوهش، تجربه موفقی از اجرای یک طرح پژوهشی کاربردی را نیز داشته باشد.